سرخط خبرها

نبرد تمام ایرانی فوتسالی‌ها در کافا

  • کد خبر: ۱۷۶۰۹۶
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
نبرد تمام ایرانی فوتسالی‌ها در کافا
ایران در تورنمنت فوتسال کافا در حالی به مصاف افغانستان می‌رود که بیشتر بازیکنان حریف در ایران زندگی می‌کنند و کادر فنی این تیم مشهدی است.

تیم‌ملی فوتسال امید‌های ایران امروز در جدالی حساس به مصاف تیم‌ملی فوتسال افغانستان می‌رود؛ نبردی در چهارچوب تورنمنت کافا که کسی فکرش را هم نمی‌کرد تا این اندازه مهم شود. نخستین دوره رقابت‌های فوتسال جام کافا (آسیای میانه) درحالی به ایستگاه سومش رسیده است که در دو مسابقه ابتدایی در کمال ناباوری فوتسالیست‌های افغانستانی که از حضور کادر فنی کاملامشهدی در ترکیبشان بهره می‌برند، توانستند بر قرقیزستان و البته ازبکستان، قدرت سوم فوتسال آسیا، غلبه کنند، اما فوتسالیست‌های ایرانی در یک بازی عجیب ۲ بر ۱ مقابل ترکمنستان باختند و پس از آن هم قرقیزستان را به دشواری از پیش رو برداشتند تا حالا این نبرد به‌نوعی جنگ قهرمانی این تورنمنت باشد؛ تورنمنتی که در وهله اول همه تصور می‌کردند ایران در آن به‌سادگی جام بگیرد و درنهایت کمی در بازی با ازبکستان کارش گره بخورد، اما پس از گذشت دو روز از این مسابقات، واقعیت حضور غافل‌گیرکننده تیم‌ملی فوتسال افغانستان همه‌چیز را تغییر داد.

فوتسالیست‌های ایران آماده بازگشت به جام

شاگردان علی صانعی با تصمیم فدراسیون فوتبال به‌جای تیم‌ملی بزرگ‌سالان و مردان وحید شمسایی به تورنمنت کافا رفتند؛ تورنمنتی که تصور می‌شد برای فوتسال ایران که در سطح جهان جزو پنج‌شش تیم برتر است، چندان سخت نباشد، اما با شروع رقابت‌‎ها امید‌های ایران با نمایش‌های ضعیفشان همه را متعجب کردند. ملی‌پوشان که بیش از آنکه در رده سنی امید باشند، ترکیب منتخبی از لیگ‌برتر فوتسال ایران هستند، در بازی اول ۲ بر ۱ به ترکمنستانی باختند که در فوتسال آسیا محلی از اعراب ندارد.

آن‌ها در بازی دوم هم برابر قرقیزستان به‌سختی و با گل عجیب‌وغریب دروازه‌بان تیم در ثانیه‌های پایانی برنده شدند تا انتقادات به این تیم زیاد شود؛ تیمی که به گفته کارشناسان فقط سه‌چهار بازیکن امید دارد و دیگربازیکنان تیم بزرگ‌سالانی هستند که منتخبی از لیگ‌برترند. حالا ایرانی‌ها دیگر اشتباه دست‌کم‌گرفتن حریفان در بازی‌های قبلی را نخواهند کرد و بی‌تردید با همه توان به مصاف افغانستان خواهند رفت.

خراسانی‌ها، برگ برنده ایرانی‌ها

فوتسالیست‌های امید کشورمان درحالی به مصاف افغانستان می‌روند که سه بازیکن اصلی تیم‌ملی خراسانی هستند. مجتبی پارساپور، علی اکرمی و بهروز عظیمی بازیکنانی هستند که خراسانی‌اند و حتی پارساپور بازیکن تیم قهرمان لیگ‌برتر، مس سونگون، است. سرپرستی کاروان تیم‌ملی فوتسال امید‌های ایران را هم در این تورنمنت احسان اصولی، رئیس هیئت‌فوتبال خراسان‌رضوی، به عهده دارد. مشهدی‌هایی که حالا امیدوارند با برتری مقابل تیم‌ملی افغانستان بخت‌هایشان را برای کسب جام در این مسابقات افزایش دهند.

تیم‌ملی افغانستان با هویت ایران

در سوی مقابل میدان، تیم‌ملی افغانستانی قرار دارد که کادرفنی تمام‌مشهدی دارد. مجید مرتضایی، حمیدرضا معصومیان و محسن ودود اعضای مشهدی این کادر هستند که به‌عنوان سرمربی و مربی روی نیمکت آن‌ها می‌نشینند؛ مربیانی که توانسته‌اند با برنامه‌ریزی منسجم و اردو‌های تدارکاتی مناسب، حالا تیمی سرحال را روانه مسابقات کنند که یقه قدرت سوم فوتسال آسیا، ازبکستان، را هم گرفت! البته بازیکنان تیم‌ملی افغانستان هم هویتی ایرانی دارند؛ تیمی که بیشتر بازیکنانش در ایران زندگی و حتی فوتسال می‌کنند.

هشت بازیکن این تیم در لیگ‌برتر فوتسال ایران در فصل پیش رو بازی خواهند کرد و تیم فوتسال فرش‌آرای مشهد هم امسال چهار بازیکن تیم‌ملی افغانستان را در چهارچوب لیگ‌برتر در اختیار خواهد داشت. حمید حسینی، عبدالغفار صادقی، بهمن گرگیج و فرزاد محمودی چهار فرش‌آرایی فصل پیش رو هستند که در عضویت تیم‌ملی افغانستان قرار دارند و کاملا به شرایط بازی بازیکنان ایرانی آگاه‌اند. این شناخت موجب می‌شود این بازی جذاب‌تر از کار درآید و کری‌خوانی بین هم‌بازی‌های لیگی در یک تورنمنت بین‌المللی بیشتر شود.

تقابل رسمی کشور‌های همسایه در کافا

تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان تاکنون در تورنمنت‌های رسمی بزرگ‌سالان با هم رقابت نکرده‌اند و این بازی می‌تواند برای دو کشور دوست و همسایه جذاب باشد. البته پیش از این تیم‌ملی بزرگ‌سالان افغانستان با تیم‌ملی امید‌های ایران یک‌بار بازی کرده است که افغانستانی‌ها در آن بازی دوستانه ۳ بر ۱ پیروز شده‌اند. یک‌بار هم در یک‌بازی درون‌اردویی و تمرینی بزرگ‌سالان دو تیم با هم بازی کردند که آن بازی حتی دوستانه هم تلقی نشد و بیشتر یک بازی تمرینی بود و با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید.

شاید بتوان گفت تقابل امروز ایران و افغانستان اولین تقابل رسمی دو تیم در فوتسال بزرگ‌سالان است. البته نباید این مسئله را فراموش کرد که تیم‌ملی فوتسال کشورمان با تیم دومش که امید خوانده می‌شود، در این بازی حاضر است و ستاره‌های نامدار فوتسال کشورمان و سرمربی تیم‌ملی اصلی یعنی وحید شمسایی در کافا نیستند.

چرا رقابت قهرمانی بین ایران و افغانستان است؟

تیم‌ملی فوتسال افغانستان جدال رودررو با تیم‌های سخت گروه، یعنی ازبکستان و قرقیزستان، را برده است و اگر بتواند از ایران یک تساوی هم بگیرد، به احتمال زیاد قهرمان این تورنمنت خواهد شد. در سویی دیگر، ایران اگر برنده این جدال باشد، می‌تواند با شکست ازبکستان در ادامه مسیر، جدول این گروه را پیچیده کند.

در این تورنمنت شش تیم ایران، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان حضور دارند و باید دید در پایان چه نتایجی رقم خواهد خورد. آیا امید‌های ایران می‌توانند باز هم آقایی فوتسال کشورمان در آسیا را اثبات کنند یا بازیکنان تیم‌ملی افغانستان که بیشترشان در ایران زندگی می‌کنند، گوی سبقت را در این رقابت ورزشی از میزبانان زندگی‌شان خواهند ربود؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->